Co zrobić, gdy jesteś osobą doznającą przemocy albo świadkiem przemocy? Gdzie zgłosić się po pomoc?
Jeśli jesteś osobą doznającą przemocy i potrzebujesz natychmiastowej pomocy, możesz się zgłosić do Ośrodka Interwencji Kryzysowej (OIK), które są w każdym większym mieście. Możesz tam otrzymać pomoc psychologiczną, prawną. Część OIK-ów jest czynna całą dobę i np.
prowadzi noclegownie.
Na terenie Powiatu Łukowskiego Specjalistyczny Ośrodek Poradnictwa Rodzinnego i Interwencji Kryzysowej w Łukowie świadczy poradnictwo psychologiczne, pedagogiczne, prawne. Adres Ośrodka: ul. Wojska Polskiego 61, 21-400 Łuków, telefon: 25 798 77-80.
Jeżeli jesteś świadkiem przemocy, powiadom odpowiednie służby (najlepiej policję) oraz porozmawiaj z osobą dotkniętą przemocą i przekonaj ją, aby szukała pomocy. Pamiętaj, że możesz zgłosić taką sprawę nawet wtedy, gdy nie masz twardych dowodów — weryfikacją zgłoszenia zajmie się policja.
http://www.niebieskalinia.info/index.php/jestes-swiadkiem
http://www.niebieskalinia.info/index.php/ofiary-przemocy
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telefony kontaktowe dla ofiar przemocy i świadków przemocy:
800 12 00 02 - Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy „Niebieska Linia” czynny przez całą dobę. Możesz uzyskać wsparcie psychologiczne oraz informacje o lokalnych placówkach pomocowych.
800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich)
116 111 - Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży udziela wsparcia dzieciom i młodzieży
do 18 r. ż. Telefon jest anonimowy i bezpłatny, działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.
116 123 – Kryzysowy Telefon Zaufania – wsparcie psychologiczne
Kryzysowy Telefon Zaufania został przekształcony w Platformę 116sos.pl. Osoby w kryzysie emocjonalnym, ich najbliżsi, ale także pomagający profesjonaliści, mogą znaleźć wsparcie
24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Posługuje się 3 kanałami komunikacji: telefon, chat i formularz kontaktowy. Po więcej informacji zapraszamy na stronę platformy: www.116sos.pl.
Poradnia działa dzięki wsparciu NASK w ramach projektu "Rozwój platformy pomocowej 116sos.pl wraz z obsługą infolinii (dla osób dorosłych będącym w kryzysie emocjonalnym) oraz osobami towarzyszącymi".
https://psychologia.edu.pl/kryzysy-osobiste/telefon-kryzysowy-116123.html
800 120 226 – Policyjny telefon zaufania ds. przeciwdziałania przemocy (telefon jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30 – 15.30 - połączenie bezpłatne).
800 676 676 - Infolinia Rzecznika Praw Obywatelskich czynna w poniedziałek od godz. 10.00-18.00. Od wtorku do piątku od godz. 8.00-16.00.
Osoby z całej Polski mogą się połączyć bezpłatnie zarówno z telefonów stacjonarnych jak i komórkowych operatorów wszystkich sieci. Łącząc się z Infolinią Obywatelską każdy obywatel może uzyskać podstawowe informacje o prawach człowieka i kompetencjach Rzecznika Praw Obywatelskich.