Aktywny samorząd 2015

W roku 2015 Powiat Łukowski realizuje kolejną edycję pilotażowego programu pod nazwą „Aktywny samorząd”, finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Formularze wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON w ramach programu „Aktywny samorząd” dostępne są na stronie internetowej w dziale DRUKI DO POBRANIA oraz w siedzibie PCPR w Łukowie ul. Broniewskiego 20/26, pok. nr 9.

Termin zakończenia przyjmowania wniosków wypada, w przypadku:

  • Modułu I - do dnia 30 sierpnia 2015r.,
  • Modułu II :
    • do dnia 30 marca 2015r. dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2014/2015
    • do dnia 30 września 2015r. dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2015/2016.

W roku 2015 są realizowane następujące obszary wsparcia:

Moduł I Obszar A Zadanie nr 2 - pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego) i posiada:
    • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
    • dysfunkcję narządu ruchu.
  2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2015r. wynosi 2.100 zł, w tym :
    • dla kosztów kursu i egzaminów – 1.500 zł,
    • dla pozostałych kosztów uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania Wnioskodawcy (zakwaterowanie, wyżywienie, dojazdy) – 600 zł.
  3. Wysokość minimalnego udziału własnego osoby niepełnosprawnej wynosi 25%. Dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:
  • Kserokopia aktualnego orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenia równoważnego),
  • W przypadku osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu ruchu, która nie jest przyczyną wydania orzeczenia dot. niepełnosprawności, ale jest konsekwencją ujętych w orzeczeniu schorzeń (np. o charakterze neurologicznym - symbol orzeczenia: 10-N lub całościowych zaburzeń rozwojowych - symbol orzeczenia: 12-C), należy dołączyć do wniosku zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające, iż następstwem schorzeń, stanowiących podstawę orzeczenia jest dysfunkcja narządu ruchu,
  • Poświadczona za zgodność z oryginałem kserokopia zaświadczenia wydanego przez lekarza uprawnionego do badań kierowców, potwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami; zaświadczenie powinno być wystawione nie wcześniej niż na 120 dni przed dniem złożenia wniosku i wypełnione czytelnie w języku polskim,
  •  Faktura proforma (lub inny dokument  gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • W przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy - zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy lub jako osoba bezrobotna,
  • W przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię.

Moduł I Obszar B Zadanie nr 2 - dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona bądź jest osobą do lat 18 i posiada:
    • znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
    • dysfunkcję obu kończyn górnych lub narządu wzroku, nabyty w ramach programu „Aktywny samorząd” sprzęt elektroniczny i/lub oprogramowanie.
  2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2015r. wynosi:
    • dla osoby głuchoniewidomej - 4.000 zł,
    • dla pozostałych osób – 2.000 zł, (z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w indywidualnych przypadkach o 100%.)
  3. Udział własny nie jest wymagany.

Dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

  • Kserokopia aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • Kserokopia aktu urodzenia dziecka - w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • Faktura proforma (lub inny dokument  gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • W przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy - zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy lub jako osoba bezrobotna,
  • W przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię.

Moduł I Obszar C Zdanie nr 2 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności oraz jest użytkownikiem wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
  2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2015r. wynosi 2.000 zł.
  3. Udział własny nie jest wymagany.

Dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

  • Kserokopia aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności podopiecznego (osoby do 16 roku życia),
  • Kserokopia aktu urodzenia dziecka - w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej bądź kserokopia dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
  • Kserokopia dokumentu potwierdzającego posiadanie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (faktura zakupu lub imienna karta gwarancyjna),
  • Kserokopia karty gwarancyjnej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  • Faktura proforma (lub inny dokument  gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • W przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy - zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy lub jako osoba bezrobotna,
  • W przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię.

Moduł I Obszar C Zadanie nr 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona oraz posiada:
    • stopień niepełnosprawności,
    • potwierdzoną opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
    • potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie.
  2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2015r. wynosi przy amputacji:
    • w zakresie ręki – 9.000 zł,
    • przedramienia  – 20.000 zł,
    • ramienia i wyłuszczeniu w stawie barkowym – 26.000 zł,
    • na poziomie podudzia  – 14.000 zł,
    • na wysokości uda (także przez staw kolanowy) – 20.000 zł,
    •  uda i wyłuszczeniu w stawie biodrowym  – 25.000 zł, z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w indywidualnych przypadkach wyłącznie wtedy, gdy celowość tego zwiększenia zostanie zarekomendowana przez eksperta PFRON.
  3. Refundacja kosztów dojazdu na spotkanie z ekspertem PFRON – w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł.
  4. Wysokość minimalnego udziału własnego osoby niepełnosprawnej wynosi 10%.

Dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

  • Kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • Faktura proforma (lub inny dokument  gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • W przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy - zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy lub jako osoba bezrobotna,
  • W przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię.

Moduł I Obszar C Zadanie nr 4 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która jest w wieku aktywności zawodowej (tj. jest osobą pełnoletnią, która nie osiągnęła wieku emerytalnego), bądź osiągnęła wiek emerytalny i jednocześnie jest zatrudniona oraz posiada:
    • stopień niepełnosprawności,
    • potwierdzoną opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
    • potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie.
  2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2015r. wynosi przy amputacji:
    • w zakresie ręki – 2.700 zł,
    •  przedramienia  – 6.000 zł,
    • ramienia i wyłuszczeniu w stawie barkowym – 7.800 zł,
    • na poziomie podudzia  – 4.200 zł,
    • na wysokości uda (także przez staw kolanowy) – 6.000 zł,
    • uda i wyłuszczeniu w stawie biodrowym  – 7.500 zł,
  3. Refundacja kosztów dojazdu na spotkanie z ekspertem PFRON – w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł.
  4. Wysokość minimalnego udziału własnego osoby niepełnosprawnej wynosi - 10%.

Dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

  • Kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • Kserokopia dokumentu potwierdzającego posiadanie protezy kończyny (faktura zakupu lub imienna karta gwarancyjna),
  • Kserokopia karty gwarancyjnej posiadanej protezy kończyny,
  • Faktura proforma (lub inny dokument  gdy wystawienie faktury nie jest możliwe) określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt,
  • W przypadku osoby niezatrudnionej a zarejestrowanej w urzędzie pracy - zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy lub jako osoba bezrobotna,
  • W przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię.

Moduł I Obszar D - pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej tj. dziecka będącego pod opieką wnioskodawcy, przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która:
    • posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
    • jest aktywna zawodowo (tzn. jest zatrudniona lub jest zarejestrowana w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna lub jest zarejestrowana w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy i nie pozostająca w zatrudnieniu),
    • pełni rolę opiekuna prawnego dziecka.

2. Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2015r. wynosi 200 zł miesięcznie, nie więcej niż 2.400 zł w ciągu roku, tytułem kosztów opieki nad każdą (jedną) osobą zależną (dzieckiem). 3. Wysokość minimalnego udziału własnego osoby niepełnosprawnej wynosi - 15%. Dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

  • Kserokopia aktualnego orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • Kserokopia aktu urodzenia dziecka/dzieci,
  • Zaświadczenie potwierdzające fakt uczęszczania każdego dziecka do żłobka/przedszkola oraz wysokość miesięcznych kosztów opieki nad każdym dzieckiem, wystawione przez właściwą placówkę,
  • W przypadku osoby niezatrudnionej zaświadczenie potwierdzające rejestrację w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy lub jako osoba bezrobotna,
  • W przypadku osoby zatrudnionej/uczącej się – zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie/poziom kształcenia wystawione przez pracodawcę/szkołę/uczelnię.

Moduł II - pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, poprzez dofinansowanie kosztów edukacji w szkole policealnej, kolegium lub w szkole wyższej

Harmonogram realizacji Modułu II programu w 2015 roku 20.02.2015 Termin złożenia wystąpienia przez samorząd powiatowy o przyznanie środków finansowych PFRON na realizację programu w bieżącym roku 13.03.2015 Termin zawarcia umowy w sprawie realizacji programu pomiędzy Realizatorem programu i PFRON (aneks) 30.03.2015 Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach aktualnego roku szkolnego/akademickiego 2014/2015 31.05.2015 Termin zakończenia wypłaty dofinansowania w zakresie wniosków złożonych do dnia 30.03.2015 r. 30.09.2015 Termin zakończenia przyjmowania w 2015 roku wniosków w ramach programu 31.01.2016 Termin zakończenia wypłat dofinansowania w ramach programu (w odniesieniu do wniosków złożonych w 2015 r.) 30.06.2016 Termin rozliczenia środków finansowych przekazanych na realizację programu w 2015 roku  – do tego dnia wszystkie umowy dofinansowania zawarte pomiędzy Realizatorem programu a Wnioskodawcami powinny zostać rozliczone

  1. Wnioskodawcą może być osoba niepełnosprawna, która:
    • posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
    • pobiera naukę w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium lub ma przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
  2. Kwota dofinansowania poniesionych kosztów nauki na jeden semestr/półrocze w 2015r., wynosi w przypadku:
    • dodatku na pokrycie kosztów kształcenia – do 1.000 zł, przy czym kwota ta może zostać zwiększona nie więcej niż o:
      • 500 zł w przypadku kosztów z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,
      • 300 zł w przypadku posiadania aktualnej Karty Dużej Rodziny,
      • 700 zł w przypadku, gdy wnioskodawca ponosi dodatkowe koszty z powodu barier w poruszaniu się lub z powodu barier w komunikowaniu się  - z tytułu pomocy tłumacza migowego lub asystenta osoby niepełnosprawnej,
    • dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego do 4.000 zł,
    • opłaty za naukę (czesne) - równowartość czesnego w ramach jednej aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku), przy czym kwota ta może zostać zwiększona o równowartość połowy kosztów czesnego na kolejnym kierunku/kierunkach w przypadku, gdy Wnioskodawca pobiera naukę w ramach dwóch i więcej form kształcenia na poziomie wyższym.
  3. Udział własny.

MODUŁ II - wysokość udziału własnego wnioskodawcy (w kosztach czesnego):

Liczba form ksztalcenia jednocześnie objetych dofinansowaniem w ramach programuwnioskodawcy zatrudnieniwnioskodawcy nie zatrudnieni
Jedna forma ksztalcenia na poziomie wyzszym (na jednym kierunku)15%x
Wiecej niz jedna forma ksztalcenia na poziomie wyzszym(wiecej niz jeden kierunek)65% *50% *

* Warunek dotyczy drugiej i kolejnych form kształcenia na poziomie wyższym (drugiego i kolejnych kierunków) Dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem:

  • Kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
  • W przypadku osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich – dokument potwierdzający wszczęcie przewodu doktorskiego,
  • Uwaga! Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki na kilku formach kształcenia lub na kilku kierunkach danej formy kształcenia przedstawia odrębny dokument dla każdej szkoły lub kierunku nauki. Wzór określony w załączniku nr 4 do wniosku nie dotyczy osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich oraz studentów uczelni zagranicznych – osoby te przedstawiają wymagany dokument wg wzoru obowiązującego w danej szkole,
  • W przypadku studentów odbywających staż zawodowy za granicą w ramach programów Unii Europejskiej – wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły dokument potwierdzający zakwalifikowanie na staż a w przypadku studentów, którzy w dniu złożenia wniosku odbywają staż, także dokument potwierdzający odbywanie tego stażu,
  • W przypadku Wnioskodawców, którzy są zatrudnieni – wystawiony przez pracodawcę dokument, zawierający informację, czy Wnioskodawca otrzymuje od tego pracodawcy dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki (jeżeli tak to w jakiej wysokości),
  • Kserokopia Karty Dużej Rodziny, jeżeli Wnioskodawca taką kartę posiada i ubiega się o zwiększenie dodatku z tego tytułu,
  • Kserokopia dokumentu potwierdzającego poniesienie dodatkowych kosztów z tytułu pomocy tłumacza migowego lub asystenta osoby niepełnosprawnej, jeżeli Wnioskodawca ponosi takie koszty i ubiega się o zwiększenie dodatku z tego tytułu.

Warunki wykluczające uczestnictwo w programie:

  • w modułach I i II - wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łukowie,
  • w module II - przerwa w nauce.

Środki finansowe stanowiące udział własny wnioskodawcy nie mogą pochodzić ze środków PFRON, a także ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia. Częstotliwość udzielania pomocy w ramach Modułu I:

  • Obszar A, Obszar B, Obszar C – Zadanie 3 - pomoc może być udzielana co 3 lata, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy,
  • Obszar C - Zadania 2 i 4 - pomoc może być udzielana po zakończeniu okresu gwarancji.

Dofinansowanie w ramach Modułu I i II będzie następowało na pisemny wniosek osoby niepełnosprawnej, zawierający uzasadnienie  wskazujące na związek udzielenia dofinansowania z możliwością realizacji celów programu.  Wniosek będzie można złożyć do jednostki organizacyjnej samorządu powiatowego, właściwego dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy. W przypadku mieszkańców Powiatu Łukowskiego wnioski należy składać do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łukowie, ul. Broniewskiego 20/26, pok. nr 9. Dodatkowe informacje dla Wnioskodawców: W ramach naboru wniosków w 2015 roku Wnioskodawców obowiązują również przepisy i regulacje zawarte w następujących dokumentach:

  1. Zasadach programowych pilotażowego programu „Aktywny samorząd
  2. Kierunkach działań oraz warunkach brzegowych obowiązujących realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2015 roku,
  3. Zasadach dotyczących wyboru, dofinansowania i rozliczania wniosków o dofinansowanie w ramach modułu I i II pilotażowego programu „Aktywny samorząd”.

Powyższe dokumenty znajdą Państwo na stronie http://www.pfron.org.pl



Zdjęcia pochodzą z serwisu www.freepik.com